ECOBEST 2024: neuer Vergleichsstandard zeigt, was Elektroautos wirklich verbrauchen und kosten

Wer ein Elek­tro­auto kaufen will, wählt oft neben dem Preis nach wei­teren Vorga­ben die erfüllt wer­den sollen: zumeist wenig Ver­brauch und Reich­weite. Bis­lang gab es da als Hilfe nur den WLTP-Wert, der dies un­ter gleichen Bedin­gungen für alle Neufahrzeuge fest­stellt. Doch wie wir alle wissen, hat das mit unserem realen Leben in der Regel recht wenig zu tun. 
          von Achim Stahn (Text und Fotos)

Der von Dan Vardie vor vier Jahren initiierte und bereits europa­weit einge­führ­te ECOBEST-Standard kann das besser, er wurde in die­sem Jahr noch­mals erweitert. 
 
Dabei bewegen sich randvoll mit Strom gefüllte Elektro-Neuhei­ten (Preis: maximal 65.000 Eu­ro ohne MwSt.) auf norma­len Straßen durch und rund um Mailand mit re­gelmäßigem Fahrer­wech­­sel bis zu drei Tage durch den „All­tag“ (auch Schnellstraßen). So lange, bis sie leer sind und stehen bleiben. 
Das geschieht (glücklicherweise) zumeist auf der riesigen Testanlage des italienischen Auto­maga­zins Quattro­ruote. Wo auch die Technik zum Abschleppen und Schnellladen vorhanden ist.
 

 
Dokumen­tiert werden alle re­le­vanten Daten direkt im jeweiligen Wagen durch ein auf­wendiges KI-Pro­­gramm. Hier hilft die jahr­zehn­telange Er­fah­rung von Quattro­ruote bei vergleichbaren Alltags­tests. 


Techni­sche Unterstüt­zung gab es erneut von der vietnamesischen Auto­marke VinFast, die in Ihrem Werk ausschließlich elektrische Fahrzeuge baut. 
 

 
 

 Die 13 Kandidaten 2024: 

- Audi Q4 Sport­back 45 e tron (Batterie netto: 77 kWh)
- BMW i5 Tou­ring eDrive40 (Batterie netto: 81,2 kWh)
- BYD Dolphin (Batterie netto: 60,4 kWh)
- Fiat 600e (Batterie netto: 51 kWh)
- Honda e:Ny1 (Batterie netto: 61,9 kWh)
- Hyundai Kona (Batterie netto: 64,8 kWh)
- Kia EV9 (Batterie netto: 96 kWh)
- Lancia Ypsi­lon (Batterie netto: 48 kWh)
- Mini Cooper SE (Batterie netto: 49,2 kWh)
- Opel Cor­sa e (Batterie netto: 48,1 kWh)
- Tesla Model Y Long Range RWD (Batterie netto: 79 kWh)
- Volks­wagen ID.7 (Batterie netto: 77 kWh)
- Volvo EX30 Single Motor Extended Range Ultra (Batterie netto: 64 kWh)

Die wichtigsten Resultate

1. WLTP-Reichweite und reale Reichweite
Keines der Autos erreich­te die WLTP-Angaben. 
Mindestens 73 Prozent (das war der Tesla) packten alle.
Als Bester holte der Audi Q4 Sportback 98,95 Prozent. 
 
2. Die Kostenseite
Vor drei Jahren stellte sich die unabhängige Jury erstmals die Frage, wer bei der Aufga­be „wie weit komme ich mit einem kWh?“, am besten ab­schneiden kann. 
In diesem Jahr war es der Opel Corsa e, er kam 6,84 Kilometer weit. 
Zum Vergleich: der BMW i5 Touring schaffte es auf dem vorletzten Platz auf nur 5,23 Kilometer. 
Ganz hinten steht nicht verwunderlich der in jeder Hinsicht mächtig dimensionierte und schwere Kia EV9 mit 4,52 Kilometern.
 
Aller­dings liegt der 2024-Bestwert unter dem der Vor­jahre. 
Dazu Dan Var­die: „Die Automobilher­steller schei­nen sich ak­tu­ell nicht so sehr um die Effizienz zu küm­mern. Doch die ist natürlich für jeden Nutzer wichtig, keiner will unnötig Geld ausgeben.“ 
 
Doch mit nicht perfekter Abstimmung der komplexen Technik kann der Betrieb eines E-Modells für den Nutzer richtig teuer werden. 
 
Oft muss zudem mehr Strom geladen werden, als am Ende im Akku landet. 
Auch das kostet unnötig Geld.
Der so genannte Ladeverlust ist je nach E-Auto unterschiedlich.
Und unterscheidet sich bei den verschiedenen Lademöglichkeiten. 
Laut ADAC können zwischen 10 und 25 Prozent der geladenen Energiemenge verloren gehen.
Andere sprechen sogar von bis zu 30 Prozent.

Auch hier zeigt die ECOBEST-Crew alle Mängel ungeschminkt auf, fordert mehr Ingenieurwissen und Technik in die Effizienz zu stecken. 
Dan Var­die: „Mit einem kWh zehn Kilometer weit zu kommen, das sollte bald möglich sein.“ 

 
3. So lange dauert das „betanken“
Als nächste Aufgabe wurde die Batterie an einem 22 kW AC-Ladegerät für 100 Kilome­ter gefüllt. 
Das packte der Volvo EX30 in 59 Minuten, der Kia EV9 brauchte dafür 2,27 Stunden. 
Ganz anders sah es mit der gleichen Aufgabe an einer Power-Ladesäule (350 kW HPC Charger) aus, da landete der Kia EV9 mit nur 7 Minuten auf dem ersten Platz.
17 bzw. 18 Minuten dauerte es dagegen beim Lancia Ypsilon und Honda e:Ny1. 
 
4. Heißt Null wirklich Null?
Inte­res­sant ist natürlich die Frage „wie weit komme ich noch wenn Batterie und Reichweite eine Null anzeigen?“ 
Beim Verbrenner kennen wir das alle, da bleibt noch genügend Zeit, die nächste Tankstelle anzufahren. Die genaue Restweite ist laut diversen ADAC-Test abhängig von Hersteller und Modell, also unterschiedlich. Doch in der Regel reicht es bei der Dichte an Tankstellen immer aus.
 
Im Prinzip ähnlich ist es bei den E-Modellen, allerdings sind die Restreichweiten teils überraschend knapp bemessen oder sogar gleich Null.
Doch irgendwo mit leerem Akku liegenbleiben, das will keiner. 
Zumal so etwas immer mit viel Zeit und Geld (Wagen muss auf einen Abschleppwagen) verbunden ist.
 
Bester bei dieser Aufgabe war der Volvo EX30
Trotz Null-Anzeige rollte er noch 24 Kilometer weiter.
Acht Kilometer packte der VW ID.7, der Opel Corsa e drei, der Lancia Ypsilon blieb sofort stehen. 
 
Alle Resultate stehen weiter unten in entsprechenden Grafiken.

Die Kandidaten 2024 im Bild:

Kia EV9 (385 PS)

VW ID. 7 Limousine (286 PS)


Honda e:Ny1 (204 PS)


Tesla Model Y Long Range RWD (347 PS)

Volvo EX30 (272 PS)


BMW i5 Touring eDrive 40 (340 PS)

Audi Q4 Sportback 45 e-tron (286 PS)


Hyundai Kona (204 PS)


Fiat 600e (156 PS)


Mini Cooper SE (218 PS)


Opel Corsa e (156 PS)


BYD Dolphin (204 PS)


 Lancia Ypsi­lon (156 PS)

Der Alltagstest beginnt ... 13 rein elektrisch angetriebene Fahrzeuge zeigen was sie wirklich im realen Leben können!


















Kia EV9



Resultate und Grafiken





 

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To our English Readers

REAL LIFE. REAL TRAFFIC. REAL GREEN.

"ECOBEST Challenge is the first European independent test on the most popular EV’s on sale in Europe. The testing methodology is consistent and unbiased, pioneering the `human random factor`, the closest concept to the ideal `average customer`! AUTOBEST introduced a number of proprietary indexes, easy to be understood by all the consumers around the world. It is about real range, real charging process both AC and DC , about energy efficiency spent on board and `life after death` of the battery indicating ZERO on the cluster. All the results are introduced without any ranking or comments. Our mission is to serve the millions of motorists looking to see facts and figures, real measurements coming from real driving habits, real traffic testing. ”


The ‘ECOBEST Challenge 2024, supported by VinFast and Quattroruote, is the first European independent real traffic test of mainstream EVs to reveal the real green credentials. 
It remains the only test of this kind with a transparent, neutral and balanced approach.
 
With the aim of informing, guiding and advising European car users about the true efficiency and use of the latest pure electric cars, the AUTOBEST international independent organization has performed in June 2024 a new edition of its ECOBEST Challenge.
13 new cars from 13 different manufacturers were evaluated under true real life, real traffic, similar and reproductible conditions and went through 7 different kinds of tests. 
The results are of the highest interest for users of electric vehicles.
 

The 2024 edition of the ECOBEST Challenge has been certified by Bureau Veritas – a global recognition of the genuine, comprehensive, consistent, and innovative methodology employed in testing electric vehicles (EVs) in real traffic conditions and assessing their real-life green credentials in an unbiased manner.

Last year edition, Bureau Veritas granted ECOBEST Challenge for the first time the certification after a very detailed analysis of the testing methodology, refined in many years of measuring green credentials of EV’s based on criteria pioneered by the AUTOBEST organization.

EcoBest Challenge 2024

Real life tests: surprises and new leaders in electric mobility


The tests performed this year show great improvements compared to last year in some areas such as fast DC charging times, but none in the key area of the energy efficiency, which should urgently become a main focus for electric vehicle manufacturers. 
If in general electric mobility makes good progress at a much higher pace than most expected, this progress is not homogeneous, as shows the fact that 6 different cars from 6 different brands (Volvo twice, Kia, Audi, Opel, Honda and Mini) took victory out of the 7 categories of the ECOBEST Challenge’s tests and indexes.

Another surprise: while it has been a leader and the benchmark for electric mobility for several years, Tesla does not dominate any category in 2024.

By alphabetical order, here are the 13 cars the AUTOBEST jurors tested in the 2024 ECOBEST Challenge: Audi Q4 Sportback e-tron, BMW i5 Touring, BYD Dolphin, Fiat 600e, Honda e:Ny1, Hyundai Kona, Kia EV9, Lancia Ypsilon, Mini Cooper SE, Opel Corsa e, Tesla Model Y, Volkswagen ID.7 and Volvo EX30.

Dan Vardie: “The tests performed at the 2024 ECOBEST Challenge once again clearly show that the future of the electric car does not consist in bigger and bigger batteries but, on one hand in improving the energy efficiency, meaning in increasing the distance that can be covered with every single kWh. And, on the other hand, in providing users with faster and faster charging times. While we could see great progress in charging times, we were disappointed by a rather stagnating energy efficiency.”

Based on the data provided by AUTOBEST, users can decide if they feel at ease with the switch from a traditional to an electric vehicle and/or evaluate if the one they would envisage to buy might fulfill their true needs. 
The unique, real life methodology developed and refined by AUTOBEST has been certified by the independent Bureau Veritas organization.

Improving readability is key to make people read: therefore i suggest to write the brands bold in the list, so that one can get a much quicker overview.

Key figures in brief

  • TREMENDOUS IMPROVEMENT IN DC FAST CHARGING: The best outstanding result of this edition is the quick DC fast charging time for all cars in test – between 7 and 18 min to charge for 100 km. Kia EV 9 ranked no 1 with 7 min for 100 km! This overall performance is showing how much all the EV producers progressed in this car users sensitive approach.
  • AMBIVALENT RESULTS WITH AC CHARGING TIMES: Less impressive, the AC charging capabilities of tested cars are going from 59 min (Volvo EX 30) for 100 km range to 2h:27 min for the same distance. Interesting enough, the last one in rankings for AC charging is Kia EV 9 which is the best in DC Fast Charging.
  • MANUFACTURERS’ PUBLISHED RANG CLOSER TO REAL LIFE (EcoC1 test): At this edition ECOBEST Challenge, none of the 13 models in test surpassed the homologated range under the WLTP cycle. With an EcoC 1 index of 98.95 %, the Audi Q4 Sportback 45 e-tron is the closest real range to the WLTP at this edition and one of the best in the history of ECOBEST Challenge. 6 of the remaining EV’s are between 80 to 90 %, the remaining 6 are between 73 and 79.8 %. At this edition there is no car in test below 73 %.
  • BETTER CHARGE BEFORE THE BATTERY TELLS IT’S EMPTY: As ECOBEST Challenge pioneered from the beginning of our competition, there is life in the battery after the cluster indicator is zero km/ 0 %. 12 of the 13 cars demonstrated a strategic reserve of electricity between 2 and 24 kilometers. The Volvo EX 30 is the winner of this measurement, but it is far the record of 45 km measured in last year edition. Furthermore, only one car stopped once the battery indicator showed zero on the cluster (Lancia Ypsilon). 
  • STILL WORK TO DO TO IMPROVE ENERGY EFFICIENCY (EcoC 2 test): EcoC 1 representing the ratio between the real driving range and the WLTP range and EcoC2 states the actual energy efficiency of EVs. Revealing how many kilometers of real driving range a specific car can provide from 1 kWh of battery. The EcoC 2 is the most important expression of the energy efficiency of an EV. With 6,84 km/ kWh, the new Opel Corsa e is the leader in efficiency of this year’s tests. In 2021 the winner stated a remarkable 8.07 km/kWh = Dacia Spring. Other 7 cars are at the more than 6 km/kWh, 4 are between 5 - 6 km/kWh and only one was below 5 km/kWh.
  • DISCLOSED: REAL EFFICIENCY OF THE CHARGING PROCESS (EcoC 3 test): The EcoC 3 index (best this year: Honda e:Ny1) is used as the ratio between the real energy charged into the battery and the official net capacity. A clear expression of the charging process’s efficiency.
  • THE REAL ENERGY EFFICIENCY SHALL BE MEASURED WITH CHARGING + DRIVING (EcoC 4 index): To give an even better real-life perspective, the EcoC 4 – introduced last year, which measures the car’s actual efficiency, taking into consideration the energy filled in the battery (and not the net battery capacity) and the real range – winner is Mini Cooper SE.
  • RELIABLE TESTS THANKS TO A CERTIFIED METHODOLOGY: The 2024 edition of ECOBEST Challenge received for the second time the Bureau Veritas certification – a global recognition of the genuine, comprehensive, and innovative methodology employed in testing electric vehicles (EVs) in real traffic conditions and assessing their real-life green credentials in an unbiased manner.
  • A DEDICATED, EXCLUSIVE APP COLLECTS ALL DATA: For the third year, the ECOBEST Challenge is using an app specially designed to measure the key data through a direct connection to an Xiaomi mobile terminal in the car. WThe result is a wide range of data & graphs from the testing sessions and the charging process with both AC and DC (HPC). We also record the batteries’ temperatures during different stages of the test and charging. These datas are available on request. 
  • VINFAST THE MAIN PARTNER: For the 4th year, ECOBEST Challenge is conducted in partnership with VinFast, the emerging Vietnamese EV producer and a part of the Vingroup, the largest industrial conglomerate of Vietnam. No model from VinFast is involved in the ECOBEST Challenge, tests are performed in absolute transparency.
  • PRECIOUS TECHNICAL PARTNERS: AUTOBEST counted on the logistical and technical support of the Italian car publication Quattroruote, the support of Xiaomi for mobile devices, and e-gap to offer remote charging once the batteries were depleted at the end of the test. The app to measure the cars’ data is PKC – Power checK Control, developed by the Italian company Power Cruise Control.


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