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„Mustang Mania“: alles begann in den USA mit der Generation Baby-Boomer

In den 1960 fanden die Marketing-Experten bei Ford eine wunderbare neue Zielgruppe, die so genannten Baby Boomer. Gut verdienend und aufgeschlossen für Neues. Dafür musste ein neues Auto her, an dem ab 1961 im Geheimen entwickelt wurde.
        von Achim Stahn



Erste Prototypen bekamen 20 Ehepaare mit Kindern einzeln zu sehen. Als sie am Ende gefragt wurden, ob sie sich so etwas kaufen würden, sagten die meisten NEIN
Doch das änderte sich interessanterweise, als ihnen die Marketingleute den Preis nannten. 
Plötzlich wurde aus dem nein ein JA.
Denn damals ging es bereits ab 2.368 US-Dollar los. 
Das entspricht umgerechnet auf 2024 rund 23.000 Euro. 
 
Die Befragten hatten einen Preis deutlich darüber vermutet, jetzt gefiel den meisten der Mustang (der Name war noch geheim) plötzlich sehr gut.
Auch die Frauen waren nun total begeistert, zumal sich damals viele Paare nach einem Zweitwagen umsahen. So ein sportlicher Zweitürer weckte Begehrlichkeiten. Natürlich!

Wir schreiben das Jahr 1964

Der Wagen wurde clever in einem guten Umfeld positioniert. Die Wirtschaft boomte, die Leute waren in Kauflaune und die Jugend im Beatles-Fieber. 
Am 1. Februar stand die britische Band mit dem Titel „I Want To Hold Your Hand“ erstmals auf Platz Eins in den US-Charts. 
Am 6. Februar 1964 schickte die Ford-Öffentlichkeitsabteilung in den USA eine erste Pressemitteilung raus, in der Vizepresident Lee Iacocca eine neue Modellreihe für das folgende Frühjahr ankündigte, genannt Mustang. 
 
Mehr Informationen gab es nicht, die sollten erst am Tag X den Medien und der Öffentlichkeit gezeigt werden. 
Dafür starteten einen Tag später die Fabulous Four (Fab Four = berühmte Vier) ihre erste Tournee durch die Vereinigten Staaten. 
Die US-Jugend war vom Beatles-Fieber erfasst, knapp zwei Monate später steckten sich Autokäufer mit der Mustang-Mania an.


Die Premiere war am 14. April 1964, an jenem Dienstag bekam die Presse den Wagen erstmals zu sehen, drei Tage später dann das autointeressierte Publikum. 

Dafür wurde auf der später millionenfach besuchten New York Weltmesse (New York World’s Fair) ein eigener Pavillon gebaut, in dem der Mustang stand. Dort wurde er in den Wochen und Monaten danach von allen Besuchern gesehen , konnte sogar auf einer speziell von Walt Disney entwickelten Strecke hautnah erlebt werden.

Es folgte eine megagroße Aktivitäten-Kampagne in Zeitungen, im Fernsehen und auf unzähligen Treffen mit potenziellen Kunden. Erwartet wurde von Henry Ford II und Lee Iacocca rund 150.000 Verkäufe im ersten Jahr ... am Ende wurden es sensationell 418.000.

To our english readers

It all began with an inauspicious statement

The Baby Boom generation was coming of age and more people were attending college than ever before. Ford market research had consistently shown that college educated consumers buy cars at a phenomenally higher rate.  
For example, in 1962, 46% of new car purchases were made by people with some level of college, despite the fact they only made up 18% of the total population. 
Additionally, more US families were looking to add a second car to their garage. 
The number of families owning two or more cars increased from 1 million in 1959 to 13 million by 1963, and was continuing to rise.  
 
Research showed that women car owners were one of the segments growing most quickly and that the number of female drivers had increased by 53% between 1956 and 1963.  
Women typically made the most use of the second car and they were forming decided opinions about what kind of car it should be – small and maneuverable that would handle and park easily. 
In other words, there was a large, particular, youthful, educated market being created with a special emphasis on woman drivers.

“Ford Division confirmed today that it will introduce a new line of cars this spring,” said the press release issued Feb. 6, 1964, by Lee Iacocca, vice president of Ford Motor Company. “The new line of cars will be called the Mustang … no further details on the new car line will be revealed until the time of its public introduction.”

What followed was one of the largest automobile and product launches in history. Officially under development since 1961, the Mustang was introduced through billboards, television specials, commercials, and most importantly in-person contact. 
 
The Mustang’s grand debut came on April 14, 1964 for the press and April 17, 1964 for the general public. 
The official unveiling took place at the largest exhibit at the New York World’s Fair, the Ford Pavilion also known as the Wonder Rotunda.
 
At the Fair, the Mustang was on display in and around the Wonder Rotunda, and visitors could ride in an all-new Mustang convertible on the Magic Skyway ride. 
This ride was designed by Walt Disney and his staff to be “a fantasyland of the past, present and future.” The convertible would take visitors through a nearly half-mile, twelve-minute ride depicting “millions of years of life on Earth.” 
 
The almost 15 million visitors who took the ride were thus able to inspect the Mustang’s interiors and familiarize themselves with its many available options and accessories.
 
To honor the Mustang’s first birthday, Ford executives including Henry Ford II, Lee Iacocca, and Don Frey, returned to the Wonder Rotunda at the World’s Fairgrounds. 
This celebration coincided with festivities across the country to honor the many accomplishments of the Mustang and its growing community of owners. 
 
The Mustang set the industry record for sales during the first year with more than 418,000 units, breaking the previous record set by the Ford Falcon in 1960, and more than doubling the expected sales total of 150,000 for the Mustang. 
During the celebration at the Wonder Rotunda, the Mustang received the Tiffany Gold Model for Design Excellence and the Industrial Designers Institute’s bronze medal. The Mustang was the only car honored by Tiffany and one of only four honored by the IDI.
 
The Mustang’s astounding success was not just due to this historic grand entrance and marketing campaign, but also the car’s affordability, performance, innovative look, and spirit of fun and freedom. The base model of the Mustang began at $2,368.- making this first “pony” car accessible to many drivers. 
Multiple available options and accessories allowed the Mustang to be upgraded toward sportiness or luxury depending on the owner’s desires. This tradition of broad appeal, sportiness, and accessibility, has not only helped the Mustang thrive for the past 60 years, with over ten million sold, it has made it an enduring American icon.
 
 
 

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