In den 1960 fanden die
Marketing-Experten bei Ford eine wunderbare neue Zielgruppe, die so
genannten Baby Boomer. Gut verdienend und aufgeschlossen für Neues.
Dafür musste ein neues Auto her, an dem ab 1961 im Geheimen entwickelt
wurde.
von Achim Stahn
Erste
Prototypen bekamen 20 Ehepaare mit Kindern einzeln zu sehen. Als sie am
Ende gefragt wurden, ob sie sich so etwas kaufen würden, sagten die
meisten NEIN.
Doch das änderte sich interessanterweise, als ihnen die Marketingleute den Preis nannten.
Plötzlich wurde aus dem nein ein JA.
Denn damals ging es bereits ab 2.368 US-Dollar los.
Das entspricht umgerechnet auf 2024 rund 23.000 Euro.
Die
Befragten hatten einen Preis deutlich darüber vermutet, jetzt gefiel
den meisten der Mustang (der Name war noch geheim) plötzlich sehr gut.
Auch
die Frauen waren nun total begeistert, zumal sich damals viele Paare
nach einem Zweitwagen umsahen. So ein sportlicher Zweitürer weckte Begehrlichkeiten. Natürlich!

Wir schreiben das Jahr 1964
Der Wagen wurde clever in einem guten Umfeld positioniert. Die Wirtschaft boomte, die Leute waren in Kauflaune und die Jugend im Beatles-Fieber.
Am 1. Februar stand die britische Band mit dem Titel „I Want To Hold Your Hand“ erstmals auf Platz Eins in den
US-Charts.
Am
6. Februar 1964 schickte die Ford-Öffentlichkeitsabteilung in den
USA eine erste Pressemitteilung raus, in der Vizepresident Lee Iacocca eine
neue Modellreihe für das folgende Frühjahr ankündigte, genannt Mustang.
Mehr Informationen gab es nicht, die sollten erst am Tag X den Medien
und der Öffentlichkeit gezeigt werden.
Dafür starteten einen Tag später die Fabulous Four (Fab Four = berühmte Vier) ihre erste Tournee
durch die Vereinigten Staaten.
Die US-Jugend
war vom Beatles-Fieber erfasst, knapp zwei Monate später steckten sich Autokäufer mit der Mustang-Mania an.
Die Premiere war am 14. April 1964, an jenem
Dienstag bekam die Presse den Wagen erstmals zu sehen, drei Tage später
dann das autointeressierte Publikum.
Dafür wurde auf der später millionenfach besuchten New York Weltmesse
(New York World’s Fair) ein eigener Pavillon gebaut, in dem der Mustang
stand. Dort wurde er in den Wochen und Monaten danach von allen Besuchern gesehen , konnte sogar auf einer speziell von Walt Disney entwickelten Strecke hautnah
erlebt werden.
Es folgte eine megagroße Aktivitäten-Kampagne in
Zeitungen, im Fernsehen und auf unzähligen Treffen mit potenziellen
Kunden. Erwartet wurde von Henry Ford II und Lee Iacocca rund 150.000 Verkäufe im ersten Jahr ... am Ende wurden es sensationell 418.000.

To our english readers
It all began with an inauspicious statement
The Baby Boom generation was coming of age and more people were attending college than
ever before. Ford market research had consistently shown that college
educated consumers buy cars at a phenomenally higher rate.
For example,
in 1962, 46% of new car purchases were made by people with some level
of college, despite the fact they only made up 18% of the total
population.
Additionally, more US families were looking to add a second
car to their garage.
The number of families owning two or more cars
increased from 1 million in 1959 to 13 million by 1963, and was
continuing to rise.
Research showed that women car owners were one of
the segments growing most quickly and that the number of female drivers
had increased by 53% between 1956 and 1963.
Women typically made the
most use of the second car and they were forming decided opinions about
what kind of car it should be – small and maneuverable that would handle
and park easily.
In other words, there was a large, particular,
youthful, educated market being created with a special emphasis on woman
drivers.
“Ford Division confirmed today that it will
introduce a new line of cars this spring,” said the press release issued
Feb. 6, 1964, by Lee Iacocca, vice president of Ford Motor Company.
“The new line of cars will be called the Mustang … no further details on
the new car line will be revealed until the time of its public
introduction.”
What followed was one of the largest
automobile and product launches in history. Officially under development
since 1961, the Mustang was introduced through billboards, television
specials, commercials, and most importantly in-person contact.
The
Mustang’s grand debut came on April 14, 1964 for the press and April 17,
1964 for the general public.
The official unveiling took place at the
largest exhibit at the New York World’s Fair, the Ford Pavilion also
known as the Wonder Rotunda.
At the Fair, the Mustang was on display
in and around the Wonder Rotunda, and visitors could ride in an all-new
Mustang convertible on the Magic Skyway ride.
This ride was designed by
Walt Disney and his staff to be “a fantasyland of the past, present and
future.” The convertible would take visitors through a nearly half-mile,
twelve-minute ride depicting “millions of years of life on Earth.”
The
almost 15 million visitors who took the ride were thus able to inspect
the Mustang’s interiors and familiarize themselves with its many
available options and accessories.
To honor the Mustang’s first birthday, Ford
executives including Henry Ford II, Lee Iacocca, and Don Frey, returned
to the Wonder Rotunda at the World’s Fairgrounds.
This celebration
coincided with festivities across the country to honor the many
accomplishments of the Mustang and its growing community of owners.
The
Mustang set the industry record for sales during the first year with
more than 418,000 units, breaking the previous record set by the Ford
Falcon in 1960, and more than doubling the expected sales total of
150,000 for the Mustang.
During the celebration at the Wonder Rotunda,
the Mustang received the Tiffany Gold Model for Design Excellence and
the Industrial Designers Institute’s bronze medal. The Mustang was the
only car honored by Tiffany and one of only four honored by the IDI.
The Mustang’s astounding success was not just
due to this historic grand entrance and marketing campaign, but also
the car’s affordability, performance, innovative look, and spirit of fun
and freedom. The base model of the Mustang began at $2,368.- making
this first “pony” car accessible to many drivers.
Multiple available
options and accessories allowed the Mustang to be upgraded toward
sportiness or luxury depending on the owner’s desires. This tradition of
broad appeal, sportiness, and accessibility, has not only helped the
Mustang thrive for the past 60 years, with over ten million
sold, it has made it an enduring American icon.
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